Praėjusią savaitę Mažeikių muziejuje vyko Mažeikių ir Skuodo rajonų gamtosauginių mokyklų Žaliosios vėliavos įteikimo šventė. Už aktyvią aplinkosauginę veiklą, įtraukiant mokinius ir mokytojus, vietos bendruomenę, 2022 m. Aplinkosauginio švietimo fondo Žaliąja vėliava ir sertifikatu vienuoliktą kartą apdovanota ir mūsų Ylakių gimnazija (beje, vienintelė Skuodo rajone). Apdovanojimą įteikė Lietuvos žaliųjų judėjimo atstovas, gamtosauginių mokyklų koordinatorius Renaldas Rimavičius. SVEIKINAME!
Trečiokai, per lietuvių kalbos pamokas susipažinę su rašytoju Aidu Jurašiumi ir jo knyga „Akmenukų pasakos“, ne vieną istoriją skaitė, aptarė, o skaitymo būrelyje parsivežtiems iš pajūrio akmenukams galvojo pavadinimus, piešė ant jų. Savo apylinkėse ieškojo ypatingų akmenukų, apie juos kūrė istorijas. Jautriai, išraiškingai deklamavo J. Degutytės eilėraštį „Akmenėlio prašymas“. Veiklų apibendrinimas vyko Mosėdžio akmenų parke, o muziejuje dalyvavo edukacijoje „Mineralas juvelyrikoje ir mano papuošalas“. Susipažinę su mineralų savybėmis, saugomais ir eksponuojamais mineralais, kūrė, vėrė vienetines apyrankes.
Spalio 1 dieną Ateitininkų federacijos sekretoriatas Telšiuose susitiko su Žemaitijos globėjais ir aktyviais kuopų nariais. Konferencijoje dalyviai sėmėsi idėjų naujiems mokslo metams ir galvojo, kaip jas praktiškai pritaikyti kuopų idėjų konkurse, dalyvavo Šv. Mišiose. Ylakių kuopai atstovavo 8b klasės mokinė Vigailė Vaitkutė ir globėja Aurelija Narkutė. Ačiū MAS valdybos narėms Eglei Mikolaitytei ir Anelei Urbaitei, AF sekretoriatui: Brigitai Čiužaitei, Guodai Kliučinskaitei, Elenai Nedzinskaitei, Telšių vietovės pirmininkui Pauliui Aurylai už puikų susitikimą.
Po renginio dalyviai aplankė gražiausias Telšių vietas.
4 klasės mokiniai su mokytoja N. Statkiene lankėsi Šiauliuose. Kelionė buvo suplanuota jau pavasarį, todėl visi nekantriai laukė šios išvykos. Šiauliuose aplankė daug įdomių vietų: katinų, dviračių, „Rūtos“ šokolado fabriko muziejus, Kryžių kalną, Auksinį berniuką, Talšos ežero pakrantėje įžymiąją Geležinės lapės skulptūrą.
Katinų muziejuje drauge su gide Kristina vaikai stebėjo įvairius gyvūnus: kates, iguanas, gyvatę, įvairius driežus, smauglį, žiurkėnus, jūros kiaulytes, triušius ir kt. Daug įspūdžių ir emocijų vaikai patyrė dviračių muziejuje. Norėjosi viską pamatyti, paliesti! Išbandė velomobilį, plento dviratį, o drąsesnieji pasivaržė šiuolaikiniu ir senoviniu dviračiu. Šokolado muziejuje žiūrėjo pažintinį filmą apie šokolado atsiradimą ir plitimą po pasaulį, sužinojo, kad sveikiausias yra juodasis šokoladas. Apžiūrėjo seniausius ir naujausius ,,Rūtos‘‘ saldainių popierėlius.
Turėdami šiek tiek laisvo laiko vaikai turiningai leido laiką miesto centre, kur ieškojo žymiausių Saulės miesto simbolių: lavino vaizduotę, kūrybingumą, aplinkos pažinimą. Nors diena buvo įtempta, tačiau nuovargio nebuvo matyti. Visi puikiai nusiteikę, pilni įspūdžių grįžo namo.
Rugsėjo 30 d. Ylakių gimnazijos 5-8 klasių mokiniai dalyvavo popietėje apie žuvininkystę, kurios tikslas supažindinti mokinius su akvakultūra, jos produktais, paaiškinti apie jūros produktų naudą sveikatai. Taip pat parodyti žvejybos ypatumus. Popietės metu 8a klasės mokinės pristatė paruoštą stendą. Po to mokiniai galėjo pasižiūrėti keturis pačių sukurtus filmukus apie žvejybos ypatumus, interviu su žvejais. Filmukų autoriai pasakojo apie savo tvenkiniuose auginamas žuvis, jų priežiūrą, maitinimo ypatumus. Filmukus kūrė:
- Laurynas Karečka „Mano žvejybos paslaptys“, 6 klasė. Jam talkino Mantė Vilkauskaitė ir Justė Karečkaitė;
- Vigailė Vitkutė „Interviu su tėčiu apie žuvis“, 8b klasė;
- Auksė Mažonaitė „Interviu su žveju“, 8b klasė;
- Paulius Razma „Mano kūdros žuvys“, 8b klasė.
Visi keturi filmukai labai patiko mokiniams, nes buvo įdomūs ir informatyvūs. Po to mokiniai pasitikrino savo žinias apie žuvininkystę žaisdami Kahoot žaidimą, kurį šešios 8a klasės mokinės kūrė pasinaudodamos Akvakultūros knygelėmis.
2022 rugsėjo 26 d. Ylakių gimnazijoje buvo surengta 5-8 klasių mokinių konferencija „Šviečiamosios gyvulininkystės pamokos“. III modulio Šviečiamosios gyvulininkystės dalyviai kūrė filmukus, pateiktis apie naminius gyvulius ir juos pristatė konferencijos metu. Iš viso buvo sukurta 15 filmukų, Kahoot žaidimas ir 2 prezentacijos apie gyvulininkystę. Į filmukų kūrimo procesą mokiniai įtraukė ir savo šeimos narius, gimines, kaimynus ir draugus. Konferencijos pristatymuose atsispindėjo paukštininkystė, bitininkystė, arklininkystė, galvijininkystė, triušininkystė, kiaulininkystė. Filmukus kūrė šie mokiniai:
1. „Mano sesers žirgai“ – 5 klasės mokinys Laurynas Karečka, Mantė Vilkauskaitė, G3 klasė ir Justė Karečkaitė, G4 klasė;
2. „Mūsų šeimos avys“ – 7 kl. Simonas Narvilas;
3. „Pas kaimyną bitininką Stanislovą“ – Austėja Žvinklytė, 7 klasė ir Kamilė Žvinklytė, G1 klasė;
4. „Romos tėvų ūkis‘‘ – Roma Varapnickaitė, 7 klasė;
5. „Alekso šeimos galvijai“ – Aleksas Vinogradas, 7 klasė;
6. „Mano ūkio karvės“ – Erikos Paulauskaitė, 7 klasė;
7. „Naminiai gyvūnai – kaimynės Grabienės ūkis“ – Rusnė Žilėnaitė ir Edvinas Gūžė, 7 klasė;
8. Filmuką „Mūsų šeimos triušiai“ pristatė Goda Intė, 7 klasė;
9. „Interviu apie galvijus“ – Ema Jonauskaitė, 7 klasės;
10. „Mano senelių galvijai“ – Aivaras Kleponis, 7klasė;
11..„Mano tetos Almos ūkis“ – Kornelija Norvaišaitė, 7klasė; „
12. „Vaidos ūkis“ – Vaida Bagackaitė ir Austėja Stasytė, 7 klasė;v
13. „Interviu su ūkininkais Stripiniais“ – Urtė Momkevičiūtė, 7klasė;
14. „Interviu Kaniavų galvijų ūkyje“ – Izidorius Sakutis, Gedas Kaniava ir Ignas Jonauskis, 7klasė;
15. Filmuką apie vištas kūrė Airidas Puidokas, 7klasė.
Prezentaciją „Mano šeimos triušiai“ pristatė Mindaugas Stonys, 7 klasė, o Kahoot žaidimą kūrė 8a klasės mokinės: Urtė Momkutė, Aistė Kubiliūtė, Ugnė Bijanskaitė, Saulė Gurauskaitė, Akvilė Jonušaitė, Viktorija Varanavičiūtė.
Po konferencijos buvo išrinkti geriausi filmukai. Gražiausio filmuko titulas atiteko 5 klasės mokiniui Laurynui Karečkai už filmuką „Mano sesers žirgai“. Nuoširdžiausiu filmuku pripažintas 7 klasės mokinio Narvilo filmukas „Mano šeimos avys“, o informatyviausiu – Austėjos ir Kamilės Žvinklyčių filmukas „Pas kaimyną bitininką Stanislovą“. Visi mokinių filmukai buvo puikūs, juos kurdami mokiniai įdėjo daug darbo. Po filmukų pristatymo mokiniai žaidė Kahoot žaidimą apie gyvulininkystę, kurį sukūrė 8a klasės mokinės. Vėliau mokiniams buvo pristatyta medžiaga apie nuostabias išvykas į Žemės ūkio akademiją, Veterinarijos akademiją ir gyvulininkystės parodą.
Rugsėjo 23 d. Ylakių gimnazijos Šviečiamosios gyvulininkystės programos III modulio mokiniai lankėsi Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijoje (VDU ŽŪA), veterinarijos Akademijoje ir Gyvulininkystės parodoje, kur buvo eksponuojamos įvairios ūkinių gyvulių veislės. Veterinarijos akademijoje mokiniai apsilankė laboratorijose, pamatė pašarų kokybės ir energetinės vertės nustatymo priemones – kalorimetrus, sužinojo apie tyrimų reikšmę ir darbo laboratorijoje ypatumus. Didelį įspūdį paliko Veterinarijos muziejus. Muziejaus darbuotoja įdomiai papasakojo apie muziejaus eksponatus. Pasirodo, kad pirmieji studentai, kurie pradėjo čia mokytis, buvo vien vyrai, nes darbas su gyvuliais reikalauja jėgos ir geros sveikatos. Muziejuje pamatėme dar niekur nematytą prietaisą gyvulių ragams kirpti ir arklių operacijoms naudojamo medicininio stalo maketą. Tokį stalą sugalvojo kalvis. Labai daug įdomių dalykų apie naminius paukščius papasakojo gyvulininkystės katedros profesorė. Ji paaiškino, jog kiaušinio lukšto spalva paveldima genetiškai, nors trynio spalvą galima keisti naudojant pašarus, pigmentus. Jaunų vištų kiaušiniai storesni, o senų darosi plonesni, labiau korėti. Na, o broileriai mėsai užauginami per mėnesį, vištai subrandinti kiaušinį reikia paros laiko.
Gyvulininkystės parodoje Lietuvos dekoratyvinių ir veislinių paukščių augintojų draugijos nariai pristatė Lietuvoje auginamas populiarias vištų, ančių, žąsų veisles. Sužavėjo nuostabaus grožio ir didžiausio svorio vištų veislės paukščiai – bramai. Parodoje matėme Lietuvos vištines žąsis, antis – Indijos bėgikes, įspūdingo dydžio tulūzų veislės žąsis, kalakutus. Lietuvos veislinių triušių asociacija pristatė belgų milžinus, prancūzų avinus, Vokietijos dėmėtąsias šinšilas. Lietuvos arklių augintojų asociacija pristatė poni veislės žirgus. Galvijų augintojų ūkiai pristatė galvijų veisles. Išvykos laikas prabėgo greitai, visi parsivežėme nepakartojamų įspūdžių.
Rugsėjo 24 d. „Gamtukų“ būrelio vaikai iš 4 klasės su savo mokytoja N. Statkiene buvo išvykę į Ventės ragą ir dalyvavo edukacinėje pamokoje „Paukščių žiedavimas“, kurią vedė vyr. ornitologas Vytautas Eigirdas. Nuo pat ankstyvo šeštadienio ryto Ventės rage buvo skaičiuojami ir registruojami visi praskrendantys paukščiai. Registracijos lentoje vaikai skaitė, kiek ir kokių paukščių jau praskrido: zylės, varnėnai, alksninukai, kikiliai, pečialindos, liepsnelės, strazdai… Edukacijos metu mokiniai sužinojo ornitologinės stoties įkūrimo istoriją, apie paukščių migraciją, jų žiedavimą, apžiūrėjo paukščiams žieduoti skirtus žiedus. Ornitologas Vytautas Eigirdas rodė, kaip žieduojami paukščiai, pasakojo, kaip atskirti zylę nuo „zylino“. Vaikai stebėjo, klausėsi ir labai džiaugėsi galimybe palaikyti spurdantį paukštelį delne. Vėliau ketvirtokai apžiūrėjo paukščių gaudykles, užlipo į švyturį, nuo kurio atsivėrė puikus reginys į Kuršių marias. Apsilankė ornitologinės stoties muziejuje.
Paukščių stebėjimas bei jų išlydėjimas į šiltuosius kraštus vaikams paliko didelį įspūdį.
Ylakių gimnazija sėkmingai dalyvauja respublikiniame projekte „Sveikata visus metus“. Sėkmė lydėjo ir rugpjūčio mėnesį. Šio mėnesio iššūkis buvo „Linksmumas yra pagrindinis indėlis į sveikatos mišrainę“ (Emocinė sveikata).
Visuomenės sveikatos specialistė ir projekto vadovės skaitė paskaitą, kurios metu mokiniai aptarė savo emocijas, piešė veidukus, atspindinčius, kokia nuotaika lydėjo juos paskaitos metu.
Gimnazijos mokiniai mėgsta keliauti. Ekskursijų metu skamba dainos, netyla pašnekesiai apie patirtus dienos įspūdžius.
Ylakių gimnazijoje buvo organizuojami emocijų savireguliacijos užsiėmimai.
Vienas iš jų – „Paguodos skrynelė“, kur mokiniai rašė savo emocijas ir jas sudėjo į savo rankomis pasigamintas skryneles.
Gerų emocijų, šypsenų, plojimų esame kupini tradiciniame gimnazijos renginyje
Įprotis skaityti yra didžiulė kūrybos ir vaizduotės paskata. Skaitymas skatina protinę veiklą, kalbos įgūdžius, padeda ugdyti vaikų dėmesio koncentraciją. Knygos vaikų gyvenime turėtų užimti tiek pat vietos kaip ir žaidimai. Svarbiausia, aiškiai suvokti, kad pats skaitymas (jei įmanoma kasdieninis) suteiks vaikui galimybę žinoti, pažinti ir atrasti. Jei skaitymo procese dalyvauja ir tėveliai, atsiranda ypatingas vaiko – tėvų ryšys.
Išeidami atostogauti trečiokai sutarė, kad per vasarą perskaitys tris knygas, užpildys knygelių namelius, o sugrįžę pristatys, pasidalins įspūdžiais, žiniomis su klasės draugais, mokytoja. Visi žinojo, kad apibendrinus skaitymo veiklą, lauks puiki kelionė traukiniu į Šiaulių šokolado muziejų!
Rugsėjo 8 d. trečiokai pirmą kartą keliavo traukiniu! Kiek nuostabos, džiaugsmo patyrė vaikai, juk viskas nauja, nepatirta, nematyta… Pažintis, bendravimas su traukinio palydove, peronas, traukių stotis, bilietų kasa, mašinistas vairuoja ne vairą, o lazdą… Keliaudami pėsčiomis praktiškai pritaikė saugaus eismo žinias, kaip eiti mieste šaligatviu, per gatvę… Šokolado muziejuje susipažino su beveik keturių tūkstančių metų šokolado istorija, sužinojo, kaip šokoladą gamino majai ir actekai, kaip šokoladas ir jo vartojimo tradicijos keitėsi bėgant amžiams. Išgirdo apie pirmuosius Lietuvos šokolado fabrikus ir daugiau sužinojo apie ilgiausiai šalyje veikiantį saldainių fabriką „Rūta“. Šokolado dirbtuvėlėse patys tapo šokolado meistrais! Ėmė skirtingų rūšių šokoladą, įvairius ingredientus ir gamino savo šokoladinius skanumynus. Pabaigę savo šokoladinius gaminius susidėjo į paruoštas dėžutes ir parvežė namiškiams lauktuvių!
Venclauskių namuose edukacijoje „Šešėlio teatras“ mokiniai įsijautė į šešėlių pasaulį – susipažino su šešėlių teatru, jo pagrindiniais akcentais ir atributais. Taip pat sužinojo keletą būdų, kaip pasidaryti šešėlių teatro sceną, lėles ir figūrėles bei kitus rekvizitus. Pasitelkę paprastas priemones mokiniai galėjo sukurti individualias šešėlių teatro lėles. Pasigaminę lėles mokiniai tapo šešėlių teatro aktoriais – pagal parengtą scenarijų vaidino šešėlių spektaklyje.